Ons onderwijs

Technologie

Technologie

Onze maatschappij heeft veel technici nodig

Technologie

Onze maatschappij heeft veel technici nodig. Echte vakmensen die goed met hun handen kunnen werken. Maar ook onderzoekers en ontwerpers; creatieve denkers die oplossingsgericht werken. Voor School Max is dit een belangrijke reden om veel aandacht te besteden aan onderzoekend leren.

Wetenschap

Onderzoekend leren is geen apart vak of programma. Het is een manier van denken en werken die door ons hele onderwijs verweven is. Toch gaan we ook elke week op een vast moment gericht met onderzoekend leren aan de slag. Dat gebeurt in de lessen ‘Wetenschap’, of ‘Science’.

Deze lessen starten al in groep 1. Vanaf de eerste schoolweek doen de kleuters al wetenschappelijk onderzoek. Dat gebeurt helemaal op hun eigen niveau. We hebben een doorgaande leerlijn tot en met groep 8 ontwikkeld met een breed aanbod van onderwerpen.

Techniekruimtes

In het schoolgebouw van School Max zie je duidelijk terug dat we technologie belangrijk vinden in het onderwijs. We hebben drie techniekruimtes: De Werkplaats, Het Lab en De Loods. Verder werken kinderen ook buiten in de schooltuinen, tussen de struiken en op het schoolplein. In het gebouw zelf wordt elk plekje onderzocht. Van de kruipruimte tot de meterkast en boven het plafond.

Thema’s

Deze manier van werken helpt kinderen om vaardigheden en talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ze leren logisch nadenken, verbanden leggen, een probleem als een uitdaging zien en samenwerken.

We hebben wel 60 wetenschapsthema’s! Benieuwd welke thema’s zoal de revu passeren tijdens de lessen Wetenschap? Schimmels kweken bijvoorbeeld. Maar ook sterrenkunde, koken, salades maken met eetbare bloemen uit de schooltuin, escaperoom voor kleuters, golven genereren in de golfslagbaan, observeren van meanderend water, kruiden kweken, eieren uitbroeden, slijm maken, wrijving, stoomkracht, katrollen en levend schaken.